Programmēšana – ar ko sākt?

Nevienam nav noslēpums, ka informācijas tehnoloģiju nozare ir viena no perspektīvākajām, un daudzi cilvēki maina savu profesiju tieši uz IT nozari. Kā arī bieži vien dzirdu jautājumums gan sev, gan kolēģiem: “Ar ko sākt, lai es iemācītos programmēšanu, ja man nav priekšzināšanu?”. Lai katru reizi neskaidrotu visu no sākuma, šajā blogā varēsiet atrast praktiskus padomus un ieteikumus, kā sākt programmēt.

Mentors vai supervaronis, kas tevi glābs

Ja jums paziņu vai draugu lokā ir zināms kāds pieredzējs programmētājs jeb mentors, tas jums padarīs programēšanas iemaņu apgūšanu vieglāku un raitāku. Kā arī palīdzēs situācijās, kad esat vairākas stundas jau iestrēguši risinot kādu problēmu. Un šādās situācijās šis cilvēks, jums var dot norādījumus un padomus, kā vieglāk apgūt programmēšanas iemaņas un risināt problēmas. Tev kā jaunam programmētājam tādas situācijas būs visai bieži- to saku no savas pieredzes. Pašā sākumā es pats sāku apgūt programmēšanu bez mentora, un ir jābūt diezgan neatlaidīgam, lai tas izdotos.

Ja jums tomēr ir situācija, ka nepazīstat nevienu programmētāju, kas jūs varētu pamācīt, tad iesaku apmeklēt kādu no programmētāju pasākumiem – Ruby on Rails, PHP, Java. Šajos pasākumos var atrast gan līdzīgi domājošus, gan arī pieredzējušus programmētājus.

Programmēšana ir aizraujoša. Ar ko sākt?

Vēlējos citēt pāris rindas no grāmatas par to, kas ir programmēšana un cik vienkārša tā var būt. Par pašu grāmatu pastāstīšu nedaudz vēlāk rakstā:

“Believe it or not, if you can write a recipe on an index card, you can program a computer. At the simplest level, computer programming is nothing more than writing instructions for a computer to follow, step by step. The most important part of programming isn’t in knowing how to write a program or how to use a particular programming language, but in knowing what to create in the first place.

Some of the most popular and useful computer programs were created by people who didn’t have any formal training in math or computer science. Dan Bricklin invented the spreadsheet while studying for his MBA at Harvard Business School. Scott Cook, who worked in marketing and product develop- ment at Proctor & Gamble, created the popular money-management program Quicken after hearing his wife complain about the tedium of paying bills. Nineteen-year old Shawn Fanning created Napster, the first peer-to-peer file- sharing network, after hearing a friend complain about the difficulty of finding his favorite songs on the Internet.

The point is that anyone can figure out how to program a computer. What’s more important than knowing how to program a computer is knowing what to do with your programming skills. As Albert Einstein said, “Imagination is more important than knowledge.” After you have an idea for a program, you can use programming to turn your idea into reality.”

Izklausās vienkārši un skaisti? Ja vēlies būt prasmīgs programmētājs ir svarīgi ,uz kādiem pamatiem tu būvē savas zināšanas. Tātad ķeramies klāt pamatiem. Lai arī cik smieklīgi tas neizklausītots, iesaku apgūt arī datoru vēstures pamatus, saprast,  kā veidojas programmas, kas ir datubāzes, kā arī – kādas ir atšķirības starp dažādām programmēšanas valodām. Tas viss nepieciešams, lai nedaudz vēlāk, kad būsi pieredzējušāks programmētājs, tev būtu spējas atrisināt jebkurus programmēšanas uzdevumus.

Ja tu vispār neko, neko nezini par programmēšanas lietām, tad ir vērts izlasīt grāmatu Beginning Programming All-In-One Desk Reference For Dummies, jo, tāpat kā mājai ir svarīgi pamati, šādi paši pamati ir svarīgi arī programmētājam. Un, kad pamatzināšanas apgūtas, var ķerties klāt jau sarežģītākām lietām, kas vienozīmīgi būs aizraujošas.

108543 cover.indd

Minētajā grāmatā ir ietvertas šādas galvenās sadaļas “Programmēšanas pamati”, “Datu struktūras”, “Algoritmi”, “Web programmēšana”, “Programmēšanas valodu sintakses”, kā arī parādīta iespēja, kā praktiski uzrakstīt savas pirmās mazās programmas. Šobrīd jums šie vārdi var šķist kā svešvārdi, bet- sāciet lasīt- tad viss svešais kļūs pazīstams. Ja tu studētu augstskolā, parasti šīs tēmas tiktu ietvertas lekciju kursos, tā kā vari uzskatīt, ka esi apguvis jau daļu no augstskolās pasniegtā.

Nākošajā rakstā apskatīsim, kādi rīki tiek izmantoti, lai radītu Web aplikācijas. Šis raksts būs noderīgs gan tiem, kas lieto Windows, gan tiem, kas lieto Linux vai Mac OS.

Jautājumi, komentāri vai ieteikumi? 
Ja tu esi programmētājs-iesācējs un  tev ir kādi jautājumi, droši raksti komentāros un centīsimies uz tiem atbildēt. Bet, ja tu esi pieredzējis programmētājs, būšu pateicīgs par taviem ieteikumiem un padomiem jaunajiem programmētājiem komentāru sadaļā.